BEDEN DİLİ İLETİŞİMİ

BEDEN DİLİ  ANLAMLARI            Hazırlayan-Derleyen: İpek Sucu

BEDEN DİLİ NEDİR?

 

Bedenin genel duruşu, gövde ve baş hareketleri, bacak ve ayak hareketleri,  yüz ifadeleri, göz ilişkisi, el ve kol hareketleri ile söyleyiş tarzı bu kapsamda yer alır.

JESTLER

l      İkincil jestler

l      Esas jestler

  1. Anlatım jestleri
  1. Sosyal jest ve mimikler
  2. Mimik jestler
  1. Tiyatroya özgü jest ve mimikler
  2. Taklit jestler
  3. Şematik jestler
  4. Teknik kod ve jestler

DUYGULARI İFADE ETME BİÇİMLERİ

 

l      1. YÜZ İFADESİ

l           BAŞ HAREKETLERİ

l      TEMEL BAŞ POZİSYONLARI

 

HAREKET, BEDEN DURUMU, EL KOL DAVRANIŞI

 

l      AÇIK ELLER (cömert, sır saklayamayan, olduğu gibi görünen)

l       KAPALI ELLER (cimri, duygu ve düşüncelerini kendine saklayan)

l       YARI AÇIK ELLER (ne cimri ne çok cömert, sır saklayabilen, akılcı)

l       CANSIZ ELLER (dalgın, iyi düşünemeyen)

l       CANLI ELLER (akılcı, kararlı)

 

DURUŞ ŞEKİLLERİ VE ANLAMLARI

l      Gözleri kısarak bakma: Şüphe

l      Gözleri açarak bakma: Merak

l      Başla onaylama: İlgi bakışı

l      Derin bakışlar: İlgi

l      Eğik bakışlar: Üzüntü

l      Baş biraz aşağıda: Tehdit yaratma

l      Kollar iki yanda, eller belde:  Meydan okumaya, rekabete hazır

l      Kalem tutma: Söylenenlere anlam katar, Tüm dikkat kaleme kilitlenir.

l      Omuzları dik tutma: Kendine güveni vurgulama

l      Dosya ve kitaplara sarılma: Arada mesafe/Duvar oluşturma

l      Bacak bacak üstüne atma: Savunma amaçlıdır(Duygusal olarak daha yakına doğru atılır)

l      Düşük omuzlar: Kaybetmenin işaretidir.

l      Kol kavuşturma: Karşısındaki kişi ile arasına mesafe koyma, iletişimi olumsuz etkiler.

l      Ellerin kolları sıkıca tutması:Kolayca kırılamayacak bir savunmayı gösterir.

l      Çok hafif tokalaşmak: Kişisel güvensizlik, İletişim kurmama isteği

l      Çok kuvvetli tokalaşmak: Olumsuzluk; Hayal kırıklığı

l      Eller arkada birleşik: Meydan okuma; Saklayacak/korkacak bir şeyi yok.

l      Eller önde birleşik: Savunma

 

 

SÖZLERİN VE SESLERİN ÖTESİNDE : BEDEN DİLİ

NEDEN BEDEN DİLİ?

1. Başkaları üzerinde olumlu bir etki yaratarak amacımıza ulaşmak.
2. Karşımızdakileri daha iyi anlayarak etkili bir iletişim kurmak.
3. Kendi beden hareketlerimizi denetleyerek, sosyal ortamlara daha

        çabuk uyum sağlamak.
4. Başkalarının gerçekte ne söylemek istediğini anlamak.

 

BEDEN DİLİ -  DOĞRU  VE ETKİN İLETİŞİM

 

l      * Konuşulan konudan hoşlanmamışsak veya o konuyla ilgilenmiyorsak kollarımızı kavuşturmamızın bilinçaltındaki sebebi; yaşamsal önemi olan organlarımızı güvence altına alma isteğidir. ( - Gerginim. Bu konularla ilgilenmiyorum, o yüzden içime döndüm ve kendimle ilgileniyorum. )

l      * Sürekli saçla, takılarla oynamak, ritm tutmak, kalem çevirmek, etrafa bakınmak; huzursuzluğun ve azalan dikkatin belirtileridir. ( - Bitse de kurtulsam…)

l      * Yumrukları sıkmak, yüzü sebepsiz yere ekşitmek, diş gıcırdatmak; artan stresin ve olumsuzluğun habercisidir. ( - Zor dayanıyorum. Biraz daha konuşursa ne yaparım bilemiyorum. )

l      * Vücudun genel duruşu da, o anki ruhsal durumumuz hakkında ipuçları vermektedir. Örneğin kamburun çıkarılmadığı, dik ve dengeli bir duruş; kişinin özgüvenli, fiziksel ve ruhsal anlamda sağlıklı ve dinç olduğu etkisini bırakır. ( - Sağlıklıyım. Güçlü biriyim)

l      * Omuzların düşük olduğu, vücut ağırlığının önde toplandığı, başın öne düştüğü duruş karamsarlık ve çekingenliği temsil etmektedir. ( - Hiçbir şeyi doğru düzgün yapamıyorum. Şu anda ıssız bir adada tek başıma olmayı ne çok isterdim!)

l      * Konuşurken göz temasından kaçınılması, boş boş ve sabit bir noktaya bakma, ellerle ağzın örtülmeye çalışılması kişinin büyük ihtimalle yalan söylediğinin göstergesidir. ( - Senden kaçıyorum. Gözlerimin yalanımı açığa vurmasından koruyorum. )

l      * Tokalaşırken de insanlar birtakım özelliklerini gösterirler. Güvenli ve dengeli bir tokalaşmada eller yere dik olacak biçimde tutulmalı, ne halsiz bir şekilde bırakılmalı ( - Ben bir ölü balığım. Hiçbir şey için halim yok ve kimseye fayda sağlayamayacak kadar güçsüzüm. ), ne de çok fazla sıkılmalıdır. ( - Seni ezerim. Çok güçlüyüm. )

 

 

BİR KİŞİNİN YALAN SÖYLEDİĞİNİ BEDEN  DİLİ İLE NASIL ANLARIZ?

 

l      Yalan söyleyen kişi göz temasında bulunmamaya çalışır, göz göze gelmemek için elinden geleni yapar.

l      Yalan söyleyen ya da bir gerçeği saklayan kişi, ellerini ve kollarını daha az kullanır.

l      Genellikle yalan söyleyen kişinin sırtı dik pozisyonda değildir.

l      Kendisini itham eden insandan uzaklaşmak isteğiyle muhtemelen bakışlarını kapıya doğru çevirir.

l      İşaret parmağını ikna etmek istediği kişiye yöneltmez.

l      Karşısındaki kişi anlattığı hikayeye inanana kadar fazladan bilgi vermeye devam eder.

l      Sorulara asla doğrudan cevap vermez, dolaylı olarak ima eder.

l      Yalan söyleyen kişi, ‘ben, biz ve bizim’ gibi zamirleri ya çok az kullanır ya da hiç kullanmaz.

l      Kullandığı kelimeler açık ve net olmayabilir.

l      Sorulan soruya oranla aşırı bir tepki gösterir.

l      Bütün sorularınıza cevap verebilir ama kendisi size soru sormaz.

l      Konu değiştirildiğinde rahatlar ve gerginliği azalır.

l      Soruyu önceden düşünmüş ve cevabı hazırlamıştır.

l      Sorunuzu tekrar etmenizi ister ya da soruya soruyla karşılık verir.

l      Konuşmasına, ‘yanlış anlamanı istemem ama’ gibi bir cümleyle başlar.

l      İlginizi dağıtmak için şaka yapar ya da dalga geçer.

l       

BEDEN DİLİNİ İYİ KULLANARAK BİR KİŞİYİ İKNA ETMEK İÇİN NELER YAPILABİLİR?

 

l      Göz teması kurun

l      Tebessümü Unutmayın

l      Dinlediğinizi Gösterin

l      Yakın olun

l      Kendinize Özen Gösterin

l      Jestleri Unutmayın

 

BEDEN DİLİNİ İYİ KULLANARAK BİR KİŞİYİ İKNA ETMEK İÇİN NELER YAPILABİLİR?

 

l      Çok fazla ve hızlı konuşmaktan

l       kaçının.

l      Ayaktaysanız, dik durun. Oturuyorsanız,

l      sandalyenize ve ya koltuğunuza tam oturun. Otururken hazır olun.

 

Yorum Yaz
Arkadaşların Burada !
Arkadaşların Burada !